Kullanım Şartları
Ön bilgiler ve bilgilendirme formu
MADDE 5 −
(1) Tüketici, mesafeli sözleşmenin kurulmasından önce aşağıdaki
bilgilerin tamamını içerecek şekilde açık, anlaşılır ve kullanılan
uzaktan iletişim aracına uygun bir şekilde satıcı veya sağlayıcı
tarafından bilgilendirilir.
a) Satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgileri.
b) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri.
c) Tüm vergiler dâhil olmak üzere mal veya hizmetin Türk Lirası olarak satış fiyatı.
ç) Varsa teslim masrafları.
d) Ödeme ve teslim veya ifa ile ilgili bilgiler.
e) Cayma hakkının kullanılmasının şartları ve bu hakkın nasıl kullanılacağı.
f) Uzaktan iletişim aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi
üzerinden hesaplanmadığı durumlarda, bu iletişim aracının kullanılması
nedeniyle tüketicilere yüklenen ilave maliyeti.
g) Mal veya hizmete ilişkin fiyat dâhil taahhütlerin geçerlik süresi.
ğ) Sözleşme konusunu, sürekli veya dönemsel olarak ifa edilen bir mal
veya hizmet ediminin oluşturduğu hâllerde söz konusu sözleşmenin asgari
süresi.
h) Belirsiz süreli veya süresi bir yıldan fazla olan borç ilişkilerinin feshedilme şartları.
ı) Tüketicilerin şikâyet ve itirazları konusunda başvuruların,
Bakanlıkça her yıl Aralık ayında belirlenen parasal sınırlar dâhilinde
tüketicinin mal veya hizmeti satın aldığı veya ikametgâhının bulunduğu
yerdeki tüketici sorunları hakem heyetine veya tüketici mahkemesine
yapılabileceğine ilişkin bilgi.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, mallar için sözleşme konusu mal tüketiciye
ulaşmadan, hizmetler için de sözleşmenin ifasından önce makul bir
sürede, birinci fıkrada yer alan bilgilerin tamamını içeren
bilgilendirme formunu yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısı
vasıtasıyla tüketiciye ulaştırmak zorundadır. Telefon gibi sözlü uzaktan
iletişim araçlarının kullanıldığı durumlarda, satıcı birinci fıkrada
yer alan bilgilerin tamamını içeren bilgilendirme
formunu en geç mal teslimi sırasında tüketiciye teslim etmek zorundadır.
(3) Birinci fıkrada belirtilen bilgilerin, kullanılan uzaktan iletişim
araçlarına uygun olarak ve iyi niyet ilkeleri çerçevesinde ergin
olmayanlar ile ayırtım gücünden yoksun veya kısıtlı erginleri koruyacak
şekilde ticari amaçlarla verildiğinin belirtilmesi zorunludur.
(4) Telefon gibi sözlü uzaktan iletişim araçlarının kullanılması
durumunda, ayrıca her görüşmenin başında satıcı veya sağlayıcının
kimliğinin ve görüşmenin ticari amacının tüketiciye açık bir şekilde
bildirmesi zorunludur.
MADDE 6 − (1) Tüketici, 5 inci maddede belirtilen ön bilgileri edindiğini yazılı olarak teyit etmedikçe satıcı veya sağlayıcı tarafından sözleşme akdedilemez. Elektronik ortamda yapılan sözleşmelerde teyit işlemi, yine elektronik ortamda yapılır.
MADDE 7 −
(1) Mesafeli sözleşmelerde tüketici, yedi gün içerisinde herhangi bir
gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma
hakkına sahiptir. Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin bu süre
içinde yazılı olarak veya bir sürekli veri taşıyıcısıyla bildirilmesi
yeterlidir.
(2) Cayma hakkı süresi, malın teslimine ilişkin sözleşmelerde,
tüketicinin malı teslim aldığı günden itibaren, diğer sözleşmelerde ise
sözleşmenin akdedildiği günden itibaren işlemeye başlar.
(3) Satıcı veya sağlayıcının 5 inci ve 6 ncı maddelerde belirtilen
yükümlülüklerini yerine getirmemesi hâlinde, cayma hakkı süresi üç
aydır. Bu süre, malın teslimine ilişkin sözleşmelerde, tüketicinin malı
teslim aldığı günden itibaren, diğer sözleşmelerde ise sözleşmenin
akdedildiği günden itibaren işlemeye başlar. Ancak 5 inci ve 6
ncı maddelerde belirtilen yükümlülüklerin, üç aylık süre içerisinde
yerine getirilmesi hâlinde, birinci fıkrada belirtilen yedi günlük cayma
hakkı süresi, söz konusu yükümlülüklerin yerine getirildiği günden
itibaren işlemeye başlar. Cayma hakkının kullanıldığına dair irade
beyanının bu süre içinde yazılı olarak veya bir sürekli veri
taşıyıcısıyla bildirilmesi
yeterlidir.
(4) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça tüketici, aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz.
a) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile hizmetin ifasına başlanan hizmet sözleşmeleri.
b) Fiyatı borsa veya teşkilatlanmış diğer piyasalarda belirlenen mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Tüketicinin istekleri veya açıkça onun kişisel ihtiyaçları
doğrultusunda hazırlanan, niteliği itibariyle geri gönderilmeye
elverişli olmayan ve çabuk bozulma tehlikesi olan veya son kullanma
tarihi geçme ihtimali olan malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Tüketici tarafından ambalajının açılmış olması şartıyla, ses veya
görüntü kayıtlarına, yazılım programlarına ve bilgisayar sarf
malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
d) Gazete, dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin sözleşmeler.
e) Bahis ve piyangoya ilişkin hizmetlerin ifasına ilişkin sözleşmeler.
f) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler ve tüketiciye anında teslim edilen gayri maddi mallara ilişkin sözleşmeler.
(5) Tüketiciye, borcunun tamamen veya kısmen ifası için, satıcı veya
sağlayıcı veya onunla işbirliği içinde olan bir üçüncü kişi tarafından
kredi verildiği mesafeli sözleşmelerde, tüketicinin bu maddedeki
hükümler dâhilinde cayma hakkını kullanması durumunda kredi sözleşmesi
de herhangi bir tazminat veya cezai şart ödeme yükümlülüğü söz
konusu olmaksızın sona erer. Ancak bunun için cayma bildiriminin kredi
verene de yazılı olarak iletilmesi gerekir. Tarafların karşılıklı iade
yükümlülükleri saklıdır.
Cayma hakkının kullanılmasının sonuçları
MADDE 8 − (1) Tüketicinin cayma hakkını kullanması hâlinde satıcı veya sağlayıcı, cayma bildiriminin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç on gün içerisinde almış olduğu toplam bedeli ve tüketiciyi borç altına sokan
her türlü belgeyi tüketiciye hiçbir masraf yüklemeksizin iade etmek ve yirmi gün içerisinde de malı geri almakla yükümlüdür.